Prices, alcohol use initiation and heavy episodic drinking among Chilean youth

24 de Noviembre 2020 Investigación

Paraje, G.R., Guindon, G.E., Chaloupka, F.J.

Aims: To examine the association between alcohol prices and age of initiation of alcohol use and the association between age of alcohol use initiation and heavy episodic drinking (HED) among adolescents in Chile. Design: We estimated discrete-time hazard models using retrospective data and generalized ordered probit models with repeated cross-sectional data. Setting: Chile. Participants: A total of 248 336 urban youth who attended secondary school between 2003 and 2015 and self-reported ever having tried alcohol. Measurements: We created drinking histories from self-reported responses of age, age of alcohol use initiation and year/month of survey. From two self-reported responses, we created a four-category ordinal variable of heavy episodic drinking: none, one to two, three to nine and more than 10 HED episodes in the past 30 days. We constructed a monthly measure of real alcohol prices using the all-items and alcohol component of the Consumer Price Index compiled by Chile’s statistical agency, the Instituto Nacional de Estadísticas. Findings: First, we found negative, statistically significant and policy-meaningful associations between alcohol prices and the age of alcohol use initiation. The estimated price elasticity of delay was −0.99 [95% confidence interval (CI) = –1.30, −0.69]. A 10% increase in real alcohol prices was associated with delayed alcohol use initiation of approximately 6.6 months. Secondly, we found that youth who had started drinking alcohol at a later age had statistically significant and substantially lower probabilities of having reported HED during the previous month. For example, youth who started drinking at 16 were 4.9 (95% CI = 4.2–5.6) percentage points more likely to have reported no HED in the previous month relative to youth who started drinking alcohol when aged 12 years or younger. Conclusions: Increasing the price of alcohol products may delay alcohol initiation among young people in Chile. Chilean youth who start drinking alcohol later may engage in less harmful drinking practices.


Objetivos: Examinar la asociación entre los precios del alcohol y la edad de inicio del consumo de alcohol y la asociación entre la edad de inicio del consumo de alcohol y el consumo episódico intenso (DEH) entre los adolescentes de Chile. Diseño: Estimamos modelos de riesgo de tiempo discreto utilizando datos retrospectivos y modelos probit ordenados generalizados con datos transversales repetidos. Entorno: Chile. Participantes: Un total de 248 336 jóvenes urbanos que asistieron a la escuela secundaria entre 2003 y 2015 y declararon haber probado el alcohol alguna vez. Medidas: Creamos historiales de consumo de alcohol a partir de respuestas autoinformadas de edad, edad de inicio del consumo de alcohol y año / mes de la encuesta. A partir de dos respuestas autoinformadas, creamos una variable ordinal de cuatro categorías de consumo excesivo de alcohol: ninguno, uno a dos, tres a nueve y más de 10 episodios de HED en los últimos 30 días. Construimos una medida mensual de los precios reales del alcohol utilizando el componente de todos los artículos y el alcohol del Índice de Precios al Consumidor compilado por la agencia estadística de Chile, el Instituto Nacional de Estadísticas. Hallazgos: Primero, encontramos asociaciones negativas, estadísticamente significativas y significativas para las políticas entre los precios del alcohol y la edad de inicio del consumo de alcohol. La elasticidad precio estimada del retraso fue −0,99 [intervalo de confianza (IC) del 95% = –1,30, −0,69]. Un aumento del 10% en los precios reales del alcohol se asoció con un retraso en el inicio del consumo de alcohol de aproximadamente 6,6 meses. En segundo lugar, encontramos que los jóvenes que habían comenzado a beber alcohol a una edad posterior tenían probabilidades estadísticamente significativas y sustancialmente más bajas de haber informado de HED durante el mes anterior. Por ejemplo, los jóvenes que empezaron a beber a los 16 tenían 4,9 (IC del 95% = 4,2–5,6) puntos porcentuales más propensos a no haber informado de HED en el mes anterior en comparación con los jóvenes que empezaron a beber alcohol cuando tenían 12 años o menos. Conclusiones: El aumento del precio de los productos alcohólicos puede retrasar el inicio del consumo de alcohol entre los jóvenes de Chile. Los jóvenes chilenos que comienzan a beber alcohol más tarde pueden participar en prácticas de bebida menos dañinas.

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